Sunday, December 25, 2005

Karaorman Pastasi

Yilbasi ve Noel dolayisiyla bugunlerde supermarketlerde her zaman bulunmayan o kadar cok urun bulmak mumkun ki, Noeli kutlamadigimiz halde biz de bu tatil donemine ozgu yogun mutfak etkinliklerinden payimizi aldik. Bu pastayi yapma bahanem supermarkette creme fraiche'e rastlamam ve evde epeydir bekleyip duran Amerikan uzumlerini (cranberry)degerlendirmek istememdi. Creme Fraiche'i kendim yapmayi zaten epeydir istiyordum. Bu denemeyi yaparken, tadi referans olmak uzere elimin altinda haziri da olsun dusuncesiyle giristim ise. Maalesef evde yaptigim creme fraiche supermarketten aldigim kadar guzel olmadi, ama bu konudaki denemelerim kesinlikle devam edecek cunku bu krema hafif mayhos tadiyla cikolataya ve pastalara cok yakisiyor. Siz eger ugrasmak istemezseniz, creme fraiche yapmak yerine asagida bahsettigim kucuk hileye basvurabilir ya da dogrudan ayni miktarda cig krema kullanabilirsiniz.

Yukarda resmini gordugunuz pasta aslinda Karaorman pastasi degil, cunku dolgusu icin visne degil Amerikan uzumu sekerlemesi kullandim. Ama lezzetiyle bana karaorman pastasini cok hatirlatti. Turkiye'de taze Amerikan uzumu bulmak zor oldugundan visne kullanarak bu pastayi yaparsaniz benimkine oldukca yakin bir lezzet yakalayacaginizi dusundum. Creme fraiche, eksi meyva sekerlemesi ve cikolata uclusu mutlaka birlikte denenmeli...

Pastada kullandigim Amerikan uzumu sekerlemesini kendim yaptim. Cok guzel bir tadi ve rengi oldu. Hazirlanmasi kolay olmakla beraber bir bekleme suresi icerdiginden bu pasta yapilmadan birkac gun once programa konulmasi gerekiyor. (Benzer bir bekleme suresi creme fraiche icin de soz konusu.) Sekerlemenin surubunu biraz badem esansi ilavesiyle kek katlarini islatmak icin kullandim. Her ne kadar Turkiye'de Amerikan uzumu bulunmasa da sizlere bu tarifi verecegim. Cunku ayni yontemle visne sekerlemesi yapabileceginizi dusunuyorum. Visne mevsimi olmadiginda hazir visne kompostosu da kullanabilirsiniz bunun yerine. Pandispanya kismi icin sevdiginiz herhangi bir kakaolu kek tarifini ya da hazir kakaolu pastaban kullanabilirsiniz.

Son olarak kaynagimi vereyim: bu tarif ufak degisikliklerle Alice Medrich'in Cocolat kitabindan uyarlandi.

  • 23 cm lik kakaolu pandispanya
  • 142 g kucuk parcalara kesilmis aci cikolata
  • 1 tatli kasigi badem esansi
  • Amerikan uzumu sekerlemesi (tarifi asagida)
  • 2 1/2 bardak creme fraiche (tarifi asagida)
  • 1/8 bardak seker (ya da arzuya gore daha fazla)
  • Cikolata bukleleri
Amerikan uzumu sekerlemelerini surubundan suzup kagit havlu uzerinde kurumaya birakin. Surubun icine badem esansini katin. Kakaolu pandispanyanizi enine 3 esit parcaya kesin. Bir parcayi servis tabaginiza yerlestirin. Surupla islatin. Cikolatayi ben mari usuluyle eritin ve biraz sogumaya birakin. Bu arada 1/2 bardak creme fraiche'i yumusak tepeler olusuncaya kadar cirpin. Dikkatlice cikolatanizi cirpilmis kremaya katip tek renk oluncaya kadar karistirin. Ilk kek katinin uzerine duzgunce yayin. Ikinci kek katini cikolatali kremanin uzerine yerlestirip hafifce bastirin. Bu kek katini da surupla islatin. Artik kurumus olan sekerlemelerden ust suslemesi icin 15 tane kadar ayirin; kalanlarini 2. kek katinin uzerine dagitin. 1/2 bardak daha creme fraiche cirpin. Sekerlemelerin arasini dolduracak sekilde 2. kek katinin uzerine yayin. (Ben az sekerli tatlilari tercih ettigim icin bu asamada seker katmadim; siz arzu ettiginiz miktarda ekleyebilirsiniz.) Son kek katini kremanin uzerine yerlestirip hafifce bastirin. Surupla islatin. Kalan 1 1/2 bardak creme fraiche'i 1/8 bardak seker ilavesiyle koyu bir kivama gelinceye kadar cirpin. Pastanizin kenarlarini ve ustunu bununla kaplayin. Pastanizin kenarlarini krema ile kaplarken daha comert davranabilirsiniz; pastanin ustu baska sekilde suslenecegi icin orada az krema kullanilmasinin ve alttaki kekin yer yer gorunmesinin onemi yok. Kalan kremanizi bir s1kma tupune doldurun. Kalinca bir uc kullanarak ust cevresi boyunca rozetler s1karak susleyin. Ucunuz inceyse benim yaptigim gibi 2 sira yapabilirsiniz suslemenizi. Ortada kalan boslugu cikolata bukleleri ile doldurun. Bunun icin blok cikolatanizi fon makinesi ile isitin, sonra genis agizli bir bicakla kendinizden uzaga dogru cikolatayi centerek bukleleri olusturun. (Ilk seferde basarili olmazsaniz muhim degil; denemeye devam edin. Cikolata buklesi yerine cikolata rendesi elde etseniz bile guzel duracaktir pastanin uzerinde. Birkac denemede iyi bir bukle elde etmek icin cikolatanin olmasi gereken isiyi, bicagi nasil tutmaniz gerektigini kesfedeceksiniz zaten.) Ayirdiginiz sekerlemeleri rastgele sekilde kenardaki krema suslemelerin uzerine serpistirin. Afiyet olsun!

Amerikan Uzumu Sekerlemesi (en az 3 gun onceden hazirlanacak)
  • 2 bardak Amerikan uzumu
  • 1 1/4 bardak seker
  • 3/4 bardak su
Amerikan uzumlerini yikayip copleyin ve agzi kapakli, reaktif olmayan (tercihan celik) kucuk bir tencereye alin. Bu tencerenin uzerine oturtulabilecegi buyuklukte bir sahanin icinde bir miktar su kaynatin. Baska bir sahanda 3/4 bardak suyunuza sekerinizi ekleyip karistirin. Orta ateste kaynama noktasina getirin ve sekerin eridigini gozleyin. Sonra bu surubu kucuk tenceredeki Amerikan uzumlerinin uzerine dokun. Bir tabak ya da (yine reaktif olmayan) ufak tencere kapagini uzumlerin uzerine bastirarak surubun icinde kalmalarini saglayin. Tencerenin kendi kapagini da kapatip, kaynayan su dolu sahaninizin uzerine oturtun. Orta ateste 45 dakika alttaki tencerenin buhariyla pisirin. (Bu yontemle uzumler piserken patlamiyorlar.) Sonra atesten alin ve icerdeki tabak ya da tencere kapagini cikarin. Hic karistirmadan surubu sogutun. Birkac gun oda sicakliginda bekletin. Bu sure icinde hafifce koyulasacaktir. Kullanimdan artan surubu meyvali soda olarak da degerlendirebilirsiniz.

Creme Fraiche (1 bardak icin)

Creme fraiche'de arzu ettigim kadar iyi bir sonuc alamayisimin sebebi sanirim kullandigim kremanin ultra pastorize olusuydu. Maalesef burada bulabildigim krema cesitleri ultra pastorize olanlar; sadece pastorize olani bile bulmak zor. Cocuklugumda sutu annem tencere ile alir, evde kaynatir ve siselere doldurarak buzdolabinda saklardi. Simdi artik sutun boylesi dunya kadar para vererek yerel ciftliklerden alinabiliyor. Biz her yaz (ancak birkac defa) esimin amcasinin ciftliginde sabah sagilip kaynatilan taze sutu iciyoruz sabah kahvaltilarinda. O sutun tadi tabii bambaska. Eger guvenilir bir kaynaktan boyle bir sute ulasabiliyorsaniz, creme fraiche yapmak icin saatlerce beklemenize gerek yok; arzu edilen tadi cok daha kisa surede elde edebileceksiniz. Ultra pastorizasyon surecinden gecmis sutlerle creme fraiche yapmak ise maalesef oldukca zor oluyor. Bununla ugrasmak yerine, arzu ederseniz cig kremanizi cirptiktan sonra icine bir miktar oda isisinda suzme yogurt katarak kisa yoldan benzer bir lezzet yakalayabilirsiniz.
  • 1 bardak cig krema (mumkunse ultra pastorize olmayanlardan)
  • 2 yemek kasigi suzme yogurt
Kremayi 38Cye ilitin. Yogurdu icine karistirin. Uzerini gevsekce kapatip ilik bir yerde tadi hafif donup mayhoslasincaya ve kivami koyulasincaya kadar bekletin. (Ben 9 saat beklettim.) Bekleme suresini cok fazla tutarsaniz da aci bir tad aliyor, onun icin s1kca tatmakta fayda var. Sonra s1k1ca agzini kapatip (koku cekmesin diye) buzdolabina alin. En az birkac saat soguttuktan sonra ayni cig kremayi cirptiginiz gibi (gerekiyorsa seker ilavesiyle) cirparak pastanizda kullanin.


35 Comments:

Blogger Tijen said...

ne komik ben de bugün istanbul'da bir pastanede kütük pasta resmi çektim. istanbullu rumların yılbaşı gelenekleri arasındaymış! siteye ekleyecegim. ellerine saglik.
tijen

12/27/2005 08:52:00 AM  
Blogger zinnur said...

Tijen'cigim, burda da bu tatil doneminde cokca yapiliyor. Senin cektigin resmi de bekliyorum merakla.

12/28/2005 10:12:00 AM  
Blogger Doruk said...

Zinnur tarif muhteşem, Üsküdar'da açık krema satılıyor, ondan alsam olur mu acaba?

12/29/2005 04:10:00 AM  
Blogger zinnur said...

Cok tesekkur ederim Ipek. Ne guzel olurdu, gercekten. Burda cok sevdigim bir Turk komsum var ama maalesef islerinin coklugundan pek mutfak muhabbeti yapamiyoruz istedigimiz kadar.

Burcu, acik krema nasil bir sey ben de merak ettim simdi. Bu krem fraiche hafif mayhos bir krema, onun disinda tad olarak cirpilmis cig kremaya benziyor. Acaba ayni sey midir? Bu pastayi normal cig krema ile ya da icine azicik suzme yogurt katilmis cig krema ile de yapabilirsin bence. Oylesi de guzel olur eminim.

12/29/2005 09:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur hanım,
Nefis bir pasts.Elinize sağlık.TR deki
kremalarla aynı sonuç alabilir miyiz?
Galiba krema sertleştirici kullanmamız
gerek,ama emin değilim.
Ayrıca size mail attım, aldınız mı?

12/30/2005 02:24:00 PM  
Blogger zinnur said...

Munevver Hanim, burdaki cig kremalar %36-40 oraninda yag iceriyorlar ve cirpildiklarinda guzel sertlesiyorlar. Tabii uzun sure disarda sicakta kalirlarsa su salarlar eminim, ama normal sartlarda cirpildiginda sertligini koruyor bu kadar yagli olan krema. Sanirim Turkiye ve Avrupa'daki kremalar daha az yagli. Burada cok nadir bulunan krema sertlestiricilerinin Turkiye ve Avrupa'da yaygin olarak kullanilmasinin nedeni bu olsa gerek. Bu nedenle Turkiye'deki arkadaslar yaptiklarinda dediginiz gibi bir miktar sertlestirici kullanmalarinda fayda olabilir.

12/31/2005 12:44:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur hanim, diger sitenize yazigim yorumdan sonra bana cevap yazmaniza cok memnun oldum.Aslinda ben bu siteyi bir süredir takip ediyorum ama her ikisininde sizin oldugunu anlayamadim.Acikcasi her firsat buldugumda bloglar arasina kendimi kaybettigim icin vede bazi tarifleri pek cok kisi deneyip yayinladigi icin ayni olduklarini farketmemisim.Pastaya gelince kara orman pastasi benim ilk ögrendigim pasta ama creme fraiche yapiligini ilk kez gördüm ben hep kremayla yapardim.Dogrusu creme fraiche dolabimda hep bulunur ama hic pastalarda kullanmadim mutlaka denemeliyim.Cok uzun oldu farkindayim bitiriyorum.Hayal

1/13/2006 01:20:00 PM  
Blogger zinnur said...

Merhaba Hayal, Kara Orman pastasi konusunda dediginiz dogru. Creme Fraiche ile yapilmiyor genellikle. Ustelik o pastada cranberry degil visne ya da kiraz kullanilir. Bu pasta aslinda Kara Orman pastasi degil, fakat lezzeti bana onu hatirlattigi icin boyle adlandirdim. Creme fraiche bu pastaya gercekten yakisiyor, denemenizi tavsiye ederim.

1/13/2006 02:18:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

merhaba zinnur hanim,
Benim bildigim kadariyla cranberry`nin turkce adi kizilcik.Neden amerikan uzumu demeyi tercih ediyorsunuz.Bu sayfalarda amerikan uzumu olarak gorunce ismini ben kendi bilgimden suphe etmeye basladim. cranberyy juice`u da cok severim ve hep kizilcik suyu diye iciyordum ama sayfada baska ad gorunce kafam karisti.

1/17/2006 11:34:00 AM  
Blogger zinnur said...

Isimsiz yorumcum, dogrusu onceleri ben de cranberry'yi kizilcik zannediyordum ama degilmis. Kizilcigin Ingilizcesi cornelian cherry. Cranberry'nin Turkce adi nedir acaba diye arastirdigim bir eski iletimde Kedili Mutfaklar'in Oya'si, kurusunun Amerikan uzumu adi ile satildigini soylemisti Istanbul'da. O gun bugundur Amerikan uzumu ve cranberry'yi donusumlu olarak kullaniyorum. Aslinda yukarda link verdigim lugatta cranberry, "kizilciga benzer meyve" yanisira, keci yemisi ve yaban mersini diye de geciyor. Keci yemisi acikcasi pek hosuma gitmedi ama bundan sonra Amerikan uzumu yerine yaban mersini diyeyim ben de. Sizce de uygun mu? :)

1/17/2006 12:44:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

azimin sulari akiyor senin sayfanda gezince
ellerine saglik

ps:sakin orucluykan senin sayfana bakakmam

:-)

1/19/2006 06:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

epey geride kalmis yorumlar ama ben okuyunca yazmak istedim, yaban mersini benim bildigim kadari ile blueberry hatta rize ve cevresinde likapa diye de biliniyormus yaban mersini, ben cranberyyi aslinda frenk uzumu diye biliyordum, ilk kez duydum amerikan uzumu tanimini.. pasta cok guzel bu arada, soylemeden gecmemeyeyim..

12/07/2006 04:47:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sevgili Evren, geride kalmis da olsa, bu pastayi yapmak icin iyi bir zaman aslinda. Dedigin gibi blueberry likapa diye biliniyormus Karadeniz'de, hatta eskiden sadece yabani olarak yetisirken, simdilerde tarimina da basandi sanirim. Tijen'den ogrenmistim. Cranberry'ye ise ben ne diyecegimi bilememistim 1 yil once. Oya, pazarlarda kurusunun Amerikan uzumu adiyla mezelik satildigini soyleyince, o ismi kullanmistim. Belki frenk uzumu daha dogrusu.
Sevgiler,

12/07/2006 05:07:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur

Karaorman pastası uzun zamandır denemek istediğim bir pasta. Bendeki Çikolatalı tatlılar ve pastalar kitabında bir tarif var ama çavdar ekmeğiyle yapılıyor. Un yerine çavdar ekmeği robotta çekilerek yapılıyormuş. Sen hiç böyle bir tarife rastladınmı? Çok ilginç geldi ama denemiş birinden duyarsam daha rahat deneyeceğim. Ayrıca seninkide harika görünüyor. Vişne mevsiminde deneyeceğim muhakkak.
Birde tariflerle ilgili değil ama bazen eski tariflere yazdığım yorumlara cevap gelmişmi diye her seferinde girip bakmak zor oluyor, bazen de unutuyorum. Acaba ana sayfada senin cevapladığın son yorumlar görünebilir mi? Bu senin için çok mu zor olur? Ya da haberdar olmamın başka bir yolu varmıdır? (Tabi ki seni yormadan)

1/29/2008 06:53:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, ben ogutulmus kedidilinden bir pasta yapmistim. Bir de blogumda olmayan, fakat bir kere yapip, memnun kaldigim ogutulmus etimekli pasta vardi. Cavdar ekmekli pasta ilginc gorunuyor. Firinlayip, kurutup kiriklarini mi kullaniyorsun. Yoksa ekmek macun haline getirilip mi kullaniliyor acaba? Emin degilsen, yarim olcu dene once.

Diger konuyla ilgili olarak, bir zamanlar dedigin gibi yan sutunda yorumlari gosteren bir kodum vardi. Yalniz, bu da ancak son acilan sayfadaki tariflere yazilan yorumlari gosteriyordu. Tekrar koymak zor olmaz, ama bahsettigin probleme cozum getirmiyor maalesef.

Sana bu konuda soyle bir oneride bulunayim: Ben denemedim ama galiba artik yorum yazdiktan sonra, alttaki Email follow-up comments kutucugunu isaretlersen, konuyla ilgili yorumlar adresine postalaniyor. Blogger'in yeni bir hizmeti olsa gerek bu. Istersen bir dene.

Sevgiler,

1/29/2008 05:04:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

zinnur, çavdar ekmeğini direkt robottan geçirip kullanıyor diye hatırlıyorum ama emin değilim. Akşam bakıp yazarım.
Email follow-up comments kutucuğu bende görünmüyor. Acaba google hesabı olanlara sunulan bir hizmetmi bu.Gerçi benim bir gmail adresim var ama onu burda nasıl kullanabilirim bilmiyorum. Ben biraz uğraşayım bu konuda.
Cevabın için teşekkür ederim.

1/29/2008 11:56:00 PM  
Blogger zinnur said...

Fatos, tahmin ettigin gibi sanirim. Gercekten yorum yazarken, google kimliginle yazarsan gorunuyor ve cevaplar da google adresine gidiyor sadece. Bilmem bu sartlarda sana yine kolaylik saglar mi?
Sevgiler,

1/30/2008 05:00:00 AM  
Blogger yagizlahayat said...

This comment has been removed by the author.

2/04/2008 06:49:00 AM  
Blogger yagizlahayat said...

Merhaba Zinnur,

Sana hemen cevap yazacağımı söylemiştim ama unutmuşum. Evdeki kitaptan karaorman pastasına baktım. 3-4 dilim çavdar ekmeğinin kenarları alınıp rondodan çekin, 60 gr. un ve 1 bardak çekilmiş badem ekleyin diyor. Eğer denersem sonucunu da yazarım.

Sevgiler

2/04/2008 06:50:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur

Senin tarifini vişneli olarak yiğenimin doğum güünde denemek istiyorum. Ama biraz kalabalık bir aile olduğumuz için 26 cm.lik kalıpla yapacağım. Acaba malzemeleri ne oranda artırmam gerekir, bir fikrin varmı. Yoksa bu miktarlar 26 cm. içinde uygun mudur?

2/28/2008 05:04:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, tahminimce burdaki miktarlar, 26 cm lik kalip icin az gelir. Alanlar olarak karsilastirildiginda, ayni goruntuyu saglamak icin, 1 1/4 oraninda arttirman lazim malzemeyi. Yani burdaki miktarlara, bir de dortte bir kadar daha ekleyeceksin. Biraz matematik gerekecek galiba. Kolay gelsin simdiden.
Sevgiler,

2/28/2008 06:54:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur

Çok fazla soru sorduğumun farkındayım ama bir sorum daha olacak. Dün akşam vişneleri hazırladım. Senin kullandığın meyvenin tadını bilmiyorum ama benimkiler çok ekşi oldu. Birde suyu meyve suyu kıvamında oldu. Yani hiç karamelleşmedi. Acaba Biraz daha şeker eklemelimiyim ve de kıvamı koyulaşması için biraz daha pişirmeli miyim? Yoksa doğru kıvam ve tad bu mudur?

3/04/2008 12:15:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos'cugum, tabii ki soracaksin. Blog olayi bunun icin var. Benim kullandigim meyva, dogal haliyle visneden de daha eksi. Gerci acik soylemek gerekirse, epey uzun zaman once yaptigim icin, tadi nasildi hatirlamiyorum. Fakat benim yaptigim koyulasmisti zira Amerikan uzumu, dogal olarak pektini olan bir meyva. Yani armut gibi, pisirildiginde, eklenen seker miktari az bile olsa jolelesiyor. Boyle olunca, meyvalar da daha parlak, adeta glazurlu gorunuyor. Bunun disinda, bu durumun pastaya katkisi pek fazla degil sanirim. Yani islatma konusunda, meyva suyu gibi kivamin problemi yok. Yine de, tadi, benim zevkime gore cok eksi dersen ve krema vsnin yaninda bile hala rahatsiz olacagini dusunuyorsan, istersen biraz daha seker ekle ve bir tasim kaynat. Katlari islatmak icin de, benim verdigim miktardan ziyade, kendi sagduyuna kulak ver. Daha sulu surubun islatma gucu daha fazla olacaktir cunku. Kek katlarini cok fazla islatinca, kremaya da tasabiliyorlar.

Kolay gelsin. Umarim cok guzel bir sonuc alirsin.

3/04/2008 04:35:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnurcum mesajından güç alarak birşey daha sormak istiyorum. creme fraiche i vermiş olduğun tarife göre hazırlayacağım. Ancak sürelerde tereddüt ettim. Hafta içi hazırlamam gerekiyor ve işteyim. Akşamdan hazırlasam ve sabaha kadar bekletsem 9 saat olacak şekilde, sabah buzdolabına koysam ve işten gelince pastayı tamamlasam, buzdolabında fazla beklemiş olacağından problem yaşar mıyım? Bir de ben ekşi olan herşeye bayılırım. Sadece çocuklar için ekşimi olur diye düşündüm.
Pastayı cuma akşamı için hazırlayacağım. Sonucu pazartesi yazarım. Düzgün süsleyebilirsem ve iyi fotoğraf çekebilirsem yollarım.
Senden o kadar çok şey öğreniyorum ki, iyi ki varsın.

3/04/2008 06:16:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, creme fraiche icin bir sey soylemek zor, zira kremanin gormus oldugu islem (pastorizasyon, ultra pastorizasyon vs) sonucu etkiliyor. Pastorize olmamis sut cok daha cabuk istenilen tadi aliyor, digerleri daha fazla bekletilmek istiyor. Yine de 9 saat iyi bir sure. Dedigin gibi yap bence. Ise giderken buzdolabina kaldir. Aksama kadar buzdolabinda beklemesi sorun degil. Eksime olayi, buzdolabinda da devam ediyor ama cok daha yavas bir sekilde. Eger 9 saat ve buzdolabindaki sure yeterli gelmezse, azicik suzme yogurt ekleyerek hile yapabilirsin.

Sonucu merakla bekliyor olacagim. Umarim her isin yolunda gider. Bir yandan calisip, diger yandan pastacilik yapmak hic de kolay degil.

Sevgiler,

3/04/2008 10:12:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnur,

Pastayı yaptım. Biz beğendik ama çocuklar için biraz ekşi geldi. Kremayı kendi hazırlayacak olanlar Türkiyede iseler krema sertleştirici kullanmalılar. Ben kullanmadım.Ve buzdolabına koyduktan sonra biraz düştü kreması. Normal kremadanda çok farklı gelmedi tadı bana. Tabi orjinalini bulabilsem eminim o güzeldir. Bir de kenarlarını süslemekte zorlandım. Vişneleri de havlu üzerine almama rağmen ertesi gün kremaya renk vermişti. Servisten az önce konursa daha iyi olur sanırım. Vişneyi çok hazırlamışım ve hepsini kullandım. Abartılı oldu biraz. 26. cm. kalıba yaptığım için çikolatayı 180 gr. kullandım. Sanırım buda bir kata kullanmak için biraz abartılı oldu. Süslemem pek başarılı olmadı. Ama bir fotoğrafını mailine gönderiyorum. Dilim fotoğrafı çekemedim maalesef. Ama tadı güzeldi. Birde bununla ilgili değil ama dün bir kalıp aldım. İstediğin ölçüye ayarlamabilen bir çember. 18 cm. den 30 lara kadar gidiyor. Daha önce hiç çember kullanmamıştım. Acaba sızma olurmu ki. Sen hiç kullandınmı?

3/11/2008 01:58:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, ben pastanin goruntusunu begendim, suslemesini hic abartili bulmadim. Ellerine saglik.

Kremalar konusunda sanirim haklisin. Burdaki sut kremasi tahminimce daha cok yag iceriyor Turkiye'dekinden. Bu da cirpinca elde edilen hacmi ve sonradan su salma durumunu etkiliyor. Bu nedenle TR'de krema sertlestiricisi satiliyor anlasilan. Amerika'daki kremalarla ihtiyac olmadigindan, boyle bir urun satilmiyor burda.Krem fres, once krema tadinda olup, bekledikce tadi degisiyor. Aslinda fark edilebilir bir tad farki var, normal cirpilmis sut kremasi ile. Iyi pastanelerde meyvali pastalarda kullaniyorlar. Tatma imkanin olsa, mutlaka "biliyorum ben bunu" diyeceksin. Tabii farki lafla anlatmak hemen hemen imkansiz. Ama kendi yaptigimda ben de hazirindaki tadi yakalayamamistim. Cok bekletmege korktugumdan mi, yoksa sutlerin pastorizeligi baska turlusune izin vermediginden mi bilemiyorum.

Visne meselesine gelince, belki ben yanilttim seni. Cranberry yrtine kullanmak icin iyi bir alternatif degildi anlasilan. Cranberry de gayet eksi bir meyva ama cekirdegi yok. Bu nedenle visne gibi icinde su biriktirip, kremaya akitma problemi olmadi. Tabii kagit havlu ile kurulamistim da.

Nezaket gosterip, tadi guzeldi dedigin icin cok tesekkur ederim. Ama anlasilan, malzeme farki ile, onca zahmete degmedi. Buna uzuldum. Umarim bir dahaki Bizim Pastane tarifi denemende cok memnun olacagin bir sonuc alirsin.

Sevgiler,

3/11/2008 07:24:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, bahsettigin gibi bir cember kalip da bende var. Yogun hamurlu tatlilarda kullaniyorum. Gayet kullanisli oluyor. Ama sivi hamurlu kek vs icin uygun degil.Sizma yapabilir. Bir de insa edilen tatlilar icin cok iyi, mesela sarlotlar filan icin. Gule gule kullan.

3/11/2008 07:27:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnurcum tadı gerçekten çok güzeldi. Hatta kalabalık olduğundan çok ince bir dilim yiyebildiğimizden eşim tekrar yapmamı istedi. Özellikle o çok beğendi. Çocuklar daha çok çikolatalı pastaları sevdiklerinden ekşi geldi onlara. creme fraiche in orjinal tadını bilmediğimden karşılaştırma yapamıyorum. Ama pek ekşi olmadı normal krema gibiydi. Seninde dediğin gibi belki biraz daha bekletmeliydim. Ama vişneyle birleşince yeterince ekşi oldular. Birde pastayı başka yere götürdüğümden giderken de biraz şekli bozuldu. Bir dahaki sefere krema sertleştiricisiyle yapacağım. Sabuırla verdiğin yanıtlar bana çok yardımcı oldu. Teşekkür ederim herşey için.

3/12/2008 12:34:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Merhaba Zinnurcum,

Senin pastanla ilgili değil ama belki bilirsin yada bir öneride bulunabilirsin diye sana sormak istedim. Daha önce bahsettiğim çavdar ekmeği ile yapılan pastayı denemek istiyorum ancak orda kiriş diye bir maddeden bahsediliyo. Kiraz likörü yada onun gibi bişey. Alkollü ama renksiz bir sıvı.Yerine ne kullanabilirim acaba. Vişne suyu kullansam kremanın rengini değiştirecek. Hiç kullanmasam çokmu farklı olur acaba. Hiç bilmediğin bir tarif hakkında sorular sorduğumun farkındayım ama belki karaorman pastası tariflerinde karşılaşmışsındır diye düşündüm. Birde dondurulmuş vişne kullanabilir miyim sence. Eşimin doğumgünü için yapmayı düşünüyorum. Umarım yapabilirim.

9/01/2008 06:01:00 AM  
Blogger zinnur said...

Fatos, Kirsch deniyor Ingilizcede, dedigin gibi kiraz likoru. Ben kullanmadim, zaten kiraz suyu kullanarak, likorun verecegi esansi katamazsin kremaya. Cok buyuk bir dezavantaj olacagini dusunmuyorum. Her zaman kullandigin vanilya, badem esansi vs ile aroma verebilirsin kremaya. Donmus meyva ben pek kullanmadim acikcasi pastalarda, ama s1kca kullanildigini goruyorum diger bloglarda. Belki o arkadaslara nasil bir islem uyguladiklarini sorman daha uygun olur. Bana meyvayi cozdurup, fazla suyunu kagit havlulara emdirip kullansan olur gibi geliyor ama?

Esinin yildonumunu simdiden kutlarim.

Sevgiler,

9/01/2008 09:37:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bu kadar çabuk cevap verdiğin için çok teşekkür ederim. Badem esansı iyi fikir. Zaten hamurundada badem kullanılıyor. Sonuçtan haberdar ederim.

9/02/2008 12:25:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

slm
ben pinar,sayfanla dün tanistim.hersey harika, ellerine saglik.
bu pastayi yaparken bende ara katta quark ve kiraz receli karistiriyorum tavsiye ederim, oldukca hos bir tat oluyor.
www.pinarce.blogcu.com

10/20/2008 02:54:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zinnur senin tavsiyen uzerine Creme Fraiche'i cig kremadan yaptim. Cig sutun satildigi acikhava marketlerinde bulabilirsin. Sonuc tad bakimindan tipatip Turk pastanelerindeki Krem Santiy oldu. Mine

1/24/2013 06:53:00 PM  
Blogger zinnur said...

Mine, cok tesekkur ederim haber verdigin icin. Creme fraiche bulmak kolay degil; bir sonraki denememde (kimbilir ne zaman?) ben de soyledigin sekilde yapacagim.
Sevgiler...

1/27/2013 06:35:00 AM  

Post a Comment

<< Home